Drodzy Rodzice
Nasz Świdnik to miasto, które pięknie łączy tradycję z nowoczesnością. To dobre miejsce do życia, mające wiele atutów. Jednym z nich jest wysoka jakość świdnickiej oświaty. Według badań instytutu „EvidenceInstitute” nasze szkoły plasują się na najwyższym poziomie w kraju. Jest to między innymi zasługa Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego. Nasza szkoła, znajdująca się w gronie 10% najlepszych szkół w Polsce, posiada wiele charakterystycznych cech, które warto podkreślić.
Przede wszystkim chcemy, aby nasza szkoła była przyjazna zarówno dla ucznia, jak i dla całej rodziny. Zgodnie z Konstytucją RP w duchu pomocniczości i solidarności dbamy o wychowanie zgodne z przekonaniami rodziców, chroniąc dzieci przed demoralizacją i stosując metody pedagogiczne adekwatne do ich wieku i rozwoju.
Już w oddziałach przedszkolnych wdrażamy pedagogikę Marii Montessori – podejście, w którym każde dziecko traktowane jest indywidualnie, ma prawo do błędów, a jego samodzielność jest kształtowana od najmłodszych lat. W miarę możliwości stosujemy elementy tej pedagogiki również w klasach 1-3.
W zbliżającym się nowym roku szkolnym 2025/26 planujemy otworzyć:
w klasie pierwszej – 5 oddziałów ogólnych oraz 1 oddział sportowy o profilu pływackim,
w klasie czwartej – poza oddziałami ogólnymi, 1 oddział sportowy o profilu pływacko-lekkoatletycznym, 1 oddział o profilu matematyczno-informatyczno-przyrodniczym oraz 1 oddział humanistyczny z rozszerzoną nauką języka angielskiego,
w klasie siódmej – 1 oddział dwujęzyczny z językiem angielskim, 1 oddział dwujęzyczny z językiem hiszpańskim oraz kontynuację klasy z innowacją matematyczną.
Ze względu na znakomitą bazę sportową – w szczególności basen – przywiązujemy dużą wagę do ogólnego rozwoju fizycznego uczniów, szczególnie w zakresie pływania i lekkiej atletyki. Nasi uczniowie, reprezentując również MKS AVIA, odnoszą sukcesy w zawodach ogólnopolskich. Lekkoatleci również zdobywają cenne trofea na poziomie wojewódzkim i ogólnokrajowym. Oprócz tego nie zapominamy o innych dyscyplinach, takich jak piłka nożna, siatkówka, szachy, tenis, jazda na łyżwach (dzięki szkolnemu lodowisku) czy narciarstwo, które zimą trenujemy w pobliskim Chrzanowie. Dla chętnych uczniów klas 1-4 oferujemy popołudniowe zajęcia z koszykówki w ramach współpracy z AZS UMCS.
Jeśli dziecko jest szczególnie zainteresowane piłką nożną, to możewarto rozważyć zapis do klasy mistrzostwa sportowego w SP3, a jeśli siatkówką – do klasy sportowej w SP7. Natomiast SP5, ze względu na wybitnych trenerów oraz nacisk na rozwój osobowości i kształtowanie silnego charakteru, będzie koncentrować się na pływaniu i lekkiej atletyce. Obecnie oddziały sportowe o profilu pływackim mamy niemal w każdej klasie,na każdym poziomie nauczania.
Nasza szkoła stawia także na królową nauk – matematykę – oraz na informatykę i przedmioty przyrodnicze. Uczniowie klas matematycznych od lat osiągają jedne z najlepszych wyników w województwie. Dużą wagę przywiązujemy również do nauki naszej historii, języka ojczystego oraz języków obcych, w szczególności języka angielskiego i hiszpańskiego. Dzięki zaangażowaniu naszych nauczycieli w liczne międzynarodowe projekty współpracy ERASMUS+, nasi uczniowie mają okazję współpracować z młodzieżą z całej Europy. SP5 prawdopodobnie uczestniczy w największej liczbie międzynarodowych projektów Erasmus+ w województwie lubelskim.W miarę możliwości, pragniemy w klasach dwujęzycznych wykorzystać metodę STEAM, która łączy elementy nauk ściśłych (Science), technologii (Technology), inżynierii (Engineering) sztuki (Arts)oraz matematyki (Mathematics).Głównym celem tego nowoczesnego podejścia do edukacji jest rozwój umiejętności krytycznego myślenia oraz innowacyjnych rozwiązań wśród uczniów.
Dzięki wysokiemu poziomowi nauczania nasi ósmoklasiści mogą kontynuować edukację w renomowanych szkołach średnich, a następnie wybrać wymarzone kierunki studiów. Nasi absolwenci (SP5 i G3) studiują na najlepszych uczelniach w regionie i kraju, m.in. na KUL-u, UMCS-ie, Uniwersytecie Medycznym, Uniwersytecie Przyrodniczym i Politechnice Lubelskiej, a także na uczelniach stołecznych, takich jak SGH, Uniwersytet Warszawski czy Politechnika Warszawska. Niektórzy z nich studiują nawet na prestiżowych uczelniach zagranicznych, m.in. w Oksfordzie, Cambridge, Londynie czy Amsterdamie.
Osiągnięcia naszych uczniów to nie tylko efekt pracy szkoły i nauczycieli, ale także zaangażowania samych uczniów oraz ich rodzin. Kluczową rolę odgrywa tu kształtowanie charakteru. Warto przypomnieć, że kilka lat temu nasze miasto zdobyło nagrodę w konkursie na najlepszy program stypendialny w kraju. Jury wyłonione przez Polsko Amerykańską Fundację Wolności, szczególnie doceniło wymóg stworzenia przez stypendystów indywidualnego planu rozwoju osobistego, obejmującego m.in. rozwój społeczny i relacje międzyludzkie.
Warto pamiętać, że jedną z zasad obowiązujących w programie IB (Międzynarodowa Matura) jest troska o innych. Na najlepszych (wg listy szanghajskiej) amerykańskich uczelniach, należących do tzw. „ligi bluszczowej”, takich jak Harvard, Yale czy Princeton, warunkiem przyjęcia jest nie tylko doskonała nauka, ale także aktywne zaangażowanie w wolontariat i działalność społeczną. W naszej szkole chcemy, aby uczniowie nie „rozpychali się łokciami”, ale szanowali siebie nawzajem – zarówno kolegów i koleżanki z klasy, jak i uczniów z innych szkół. W naszej społeczności szkolnej są także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego istotne jest wspólne zrozumienie i wsparcie ze strony uczniów i rodziców. Do pełnego rozwoju człowieka, nawet największy intelekt jest niewystarczający, jeśli zabraknie empatii i szacunku wobec drugiego człowieka.
Dążymy do tego, aby atmosfera w naszej szkole sprzyjała motywacji i rozwojowi, a nie demotywacji. W klasach 1-3 zrezygnowaliśmy z tradycyjnego systemu oceniania wyrażonego w cyfrach na rzecz rzetelnej informacji zwrotnej dla rodziców o postępach ich dzieci. W klasach starszych również staramy się pracować w sposób bardziej zindywidualizowany, spersonalizowany, tak aby uniknąć niezdrowej rywalizacji i umożliwić każdemu dziecku holistyczny rozwój we własnym tempie. Dlatego, ponadto oferujemy uczniom możliwość angażowania się w różne formy wolontariatu.Jesteśmy otwarci na współpracę z różnymi organizacjami skautowymi i harcerskimi, od których otrzymaliśmy tytuł i wyróżnienie: „Szkoła przyjazna harcerstwu!”
Drodzy Rodzice, Koniec semestru i początek zimowych ferii to dobra okazja do refleksji nad edukacją naszych dzieci. Dlatego, na zakończenie zapraszam wszystkich do współtworzenia wspólnoty SP5, szczególnie poprzez współpracę w ramach Rady Rodziców, bez której aktywnej służby trudno wyobrazić sobie współczesną szkołę!
Pozdrawiam serdecznie,
Tomasz Szydło – Dyrektor SP5