Tematyka realizowana w maju
I. Co to jest sad? - 06.05 – 10.05
Wiosenny sad – wyjaśnienie pojęcia; budowa drzewa oraz jego rola.
Kwiat jabłoni - budowa kwiatu, zawiązywanie się owoców – proces zapylania kwiatów.
Pracowite pszczółki – poznanie życia społecznego pszczół, cyklu rozwojowego;
Co kwitnie i kto mieszka w Ogrodzie Botanicznym? - wycieczka grup.
S, s jak sad - zapoznacie z kształtem litery i sposobem zapisu.
II . Jak powstaje książka? 13.05 - 17.05
Historia pisma w oparciu o Czwartą Wielką Lekcję Montessori -
znaczenie w procesie komunikacji; moje książki.
Jak powstaje książka? – historyjka obrazkowa; okazywanie szacunku wobec książek.
W księgarni i bibliotece – różnice i podobieństwa. Wyjście do biblioteki lub księgarni.
Praca plastyczno - techniczna – stworzenie własnej książki, projektowanie zakładki, itp.
8 czyli osiem – zapoznanie ze znakiem graficznym cyfry; przeliczanie książek.
15 maja - Dzień Papieski – uroczystość przedszkolna związana z ideą pokoju na świecie.
15 maja – Dzień niezapominajki – historiakwiatów ukryta w legendach.
III. Co to jest łąka? 20.05 - 24.05
Mieszkańcy łąki – „ślimak pokaż rogi” - lekcja rozwojowa o ślimaku;
inne zwierzęta zamieszkujące ekosystem łąki.
Co rośnie na łące? - rośliny łąkowe, tworzenie makiety zielnika.
W wiosennym stawie - makieta sensoryczna stawu; cyklu rozwojowy żaby, gatunki.
Motyle - gatunki motyli oraz ich cykl rozwojowy, budowa ciała.
Ile kropek ma biedronka? – cykl rozwojowy, różne gatunki, tryb życia; obliczenia mat.
Na majowej łące - twórcza aktywność plastyczna i techniczna dzieci - tworzenie kolażu.
23 maja - Przegląd Piosenki Wiosennej -– udział dzieci i nauczycieli.
9 czyli dziewięć – wprowadzenie obrazu graficznego, próby kreślenia kształtu, liczenie.
IV. Moja rodzina 27.05 - 31.05
Dzień Rodziny – udział dzieci wraz z rodzicami w pikniku Rodzinnym
w ogrodzie przedszkolnym; animacje i zabawy dla dzieci.
Kto jest kim w rodzinie ? - drzewo genealogiczne, więzi rodzinne (emocje) i zasady.
Moja rodzina - zawody rodziców; rozwijanie umiejętności wypowiedzi.
Nasze mamy - próby portretowania - cechy charakterystyczne portretu.
Upominki od serca - wykonanie upominków z okazji Dnia Rodziny.
N, n jak nuta – poznanie znaku graficznego; tworzenie wyrazów i zdań.
Kwiaty dla mamy – przeliczanie za pomocą kolorowych liczb; przemienność dodawania.
Materiał Montessori wdrażany w miesiącu maju:
Edukacja sensoryczna:
- bloki cylindryczne
- kolorowe walce --->
- różowa wieża
- brązowe schody
- czerwone patyki butelki naciskowe
- butelki zapachowe
- komoda geometryczna
- trójkąty konstrukcyjne
- kolorowe tabliczki
- łączenie poznanych materiałów, tworzenie kompozycji przestrzennych;
Edukacja kosmiczna:
- lupy, szkła powiększające
- globusy, atlasy
- kalendarz pogody
- encyklopedie, książki o świecie roślin i zwierząt
- zestaw do obserwacji rozwoju roślin
- puzzle– budowa zewnętrzna wybranych zwierząt i roślin
- mapa puzzlowa świata
- karty pracy
- czarna wstęga
Edukacja językowa:
- historyjka obrazkowa, ilustracje
- analiza sylabowa i głoskowa wyrazów ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- szorstkie litery - wprowadzenie
- pomoce do kreślenia kształtów liter
- alfabet ruchomy drukowany i pisany
- wyrazy do globalnego czytania
- woreczki literowe
- książeczki na literki
- karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- metalowe matryce
- tacka z ryżem, kasza manną do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
Edukacja matematyczna:
- listwowa tablica dodawania i odejmowania
- cyfry dotykowe
- kolorowe liczby
- patyki liczbowe
- cyfry i żetony
- kolorowe ornamenty --->
Edukacja muzyczna:
- instrumenty muzyczne dostępne w sali
- dzwonki melodyczne
Praktyczne życie:
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- samodzielne ubieranie się w odzież wierzchnią, wkładanie obuwia
- wykonywanie czynności higienicznych
- nakrywanie do stołu
- polerowanie sztućców
- składanie serwetek
- składanie życzeń
- przelewanie wody -posługiwanie się pipetą, strzykawką itp.
- kolory – tworzenie barwnej cieczy z bibułki
- ramki do zapięć: guziki, zatrzaski, klamry, sznurowanie --->
- wieszanie i składanie odzieży
- poduszeczka i szpilki
- czyszczenie buta
- nawlekanie koralików
- porządki w ogrodzie
- sianie i sadzenie