Muzyka odgrywa ważną rolę we wszechstronnym rozwoju dziecka, a wiek przedszkolny to najlepszy czas na rozpoczęcie edukacji muzycznej. W przedszkolu realizuje się to poprzez aktywny kontakt z muzyką na zajęciach rytmiki. Do głównych form wykorzystywanych w trakcie zajęć należą: ruch przy muzyce, śpiew, słuchanie i tworzenie muzyki oraz gra na instrumentach.
Głównym zadaniem rytmiki jest wzbudzanie ciekawości muzycznej, która z czasem przekształca się w świadome przeżywanie muzyki np. poprzez śpiew lub taniec. W trakcie zajęć rytmicznych stosowane są różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe, wspierające rozwój intelektualny, fizyczny i emocjonalny najmłodszych. Dzieci rozwijają poczucie rytmu oraz nabywają umiejętność kontroli nad własnym ciałem. Kształtują umiejętność świadomego słuchania muzyki oraz wyrażania jej poprzez rytmiczne akompaniowanie i grę na różnych instrumentach oraz taniec. Ponadto uczą się reagowania na zmianę dynamiki i tempa muzyki. Rozróżniają wysokość i barwę dźwięku, dzięki czemu rozwija się u nich muzyczna wrażliwość. Ćwiczą również koncentrację uwagi oraz pamięć słuchową i rozwijają wyobraźnię. Zajęcia rytmiczne zachęcają do aktywności ruchowej, mają korzystny wpływ na motorykę i orientację przestrzenną u dzieci. Poprzez naukę piosenek z dziecięcego repertuaru, przedszkolaki poznają nowe słowa i znaczenie różnych pojęć. Wiedza przekazywana dzieciom w połączeniu z rytmicznymi dźwiękami dużo łatwiej i zdecydowanie szybciej jest przez nie przyswajana i zapamiętywana.
Zajęcia muzyczno - rytmiczne prowadzi Pani Karolina Gut-Gzyl - absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Zajęcia odbywają się w każdej grupie raz w tygodniu i trwają 30 minut.