29 Styczeń Międzynarodowy Dzień Puzzli
Dzień Składanki i Łamigłówki
Za twórcę puzzli uznaje się Johna Spilsbury (1739-1769), pochodzącego z Londynu grawera i kartografa. Stworzył on pierwsze puzzle, które miały służyć przede wszystkim jako pomoc w nauce geografii. W celu ułatwienia przyswajania wiedzy naklejał drukowane mapy na cienkie mahoniowe deski i rozcinał całość wzdłuż granic państw. Forma pomocy opracowana przez Johna Spilsbury bardzo szybko rozprzestrzeniła się w całej Anglii i zaczęła być wykorzystywana również do nauczania wielu innych przedmiotów. Poza Anglią puzzle rozprzestrzeniły się w drugiej połowie XIX wieku.
Obecnie Puzzle to rozrywka którą cenią sobie nawet osoby, które uwielbiają nowoczesne technologie.
Układanie puzzli to doskonałe ćwiczenie mózgu, gdyż podczas składania pojedynczych elementów do pracy pobudzone zostają obie półkule – zabawa ta ma charakter działań logicznych i analitycznych. Używamy przy tym wyobraźni. Dopasowywanie do siebie niewielkich elementów o specyficznych kształtach pobudza neurony do działania. Zwiększa to wydajność komórek nerwowych, lepiej je odżywia. Układanie puzzli odgrywa niebagatelną rolę w kształtowaniu tzw. pamięci roboczej. Zmusza pamięć do aktywnego przetrzymywania informacji co do odnalezionych już elementów, a także zapamiętywania, jakie puzzle należy w danym momencie odnaleźć. Układanie puzzli niezwykle skutecznie rozwija zdolności przestrzenne oraz wzrokowe. Próbując dopasować właściwy fragment do części obrazka, dzieci ćwiczą manipulację palców oraz precyzję wykonywanych ruchów. Składanie puzzli obrazkowych sprzyja również widzeniu przestrzennemu. Zdolność ta jest ważna dla rozwoju umiejętności matematycznych i logicznych. Zabawa puzzlami to również doskonałe przygotowanie do nauki czytania i pisania. Układanie puzzli jest w bezpośredni sposób związane z rozwojem obszarów odpowiedzialnych za spostrzegawczość, zdolności związane z różnicowaniem figur. Poprzez tą rozrywkę rozwijamy w dziecku myślenie przyczynowo-skutkowe i wiarę we własne możliwości.
Dlatego w naszej grupie chyba każdego dnia dzieci sięgają po puzzle i układnki. Dodatkowym atutem jest ich tepatyka - mapa świata, rozwój owadów, Układ Słoneczny ... Wystarczy popatrzeć !