Tematyka realizowana w maju
I. Wiosenny sad 4.05 - 6.05
- Wiosenny sad – wyjaśnienie pojęcia, obserwowanie oraz porównywanie drzew w porze kwitnienia i tworzenia się owoców. Zapoznanie z budową drzewa oraz jego rolą w przyrodzie i przemyśle.
- Kwiat jabłoni - budowa kwiatu, zawiązywanie się owoców - poznanie procesu zapylania kwiatów.
- Pracowite pszczółki – poznanie życia społecznego pszczół, cyklu rozwojowego oraz znaczenia dla człowieka.
- Praca plastyczna - wykorzystanie tematu sadu do rozwijania twórczej aktywności plastycznej i technicznej dzieci - tworzenie własnego kwitnącego drzewa
II. Na majowej łące - 09.05 - 13.05
- Mieszkańcy łąki - poznanie nazw i wygląduwybranych zwierząt zamieszkujących ekosystem łąka, rozwiązywanie zagadek słownych i wzrokowych w celu utrwalenia cech charakterystycznych dla danego gatunku.
- Co rośnie na łące? - poznanie nazw i wyglądu roślin łąkowych: stokrotka, mniszek lekarski, koniczynna, chaber, fiołek polny, krwawnik itp. , próby odszukiwania ich w najbliższym otoczeniu, stworzenie grupowego zielnika.
- W wiosennym stawie - tworzenie makiety sensorycznej stawu na łące, ukazanie cyklu rozwojowego żaby, jej budowy oraz zaprezentowanie dzieciom różnych gatunków żab żyjących w Polsce.
- Motyle - lekcja rozwojowa z zakresu edukacji kosmicznej, poznanie wyglądu wybranych gatunków motyli dziennych i nocnych oraz ich cyklu rozwojowego i budowy ciała. Warsztaty edukacyjne przeprowadzone przez Motylarnię.
- Na majowej łące - wykorzystanie tematu łąki do rozwijania twórczej aktywności plastycznej i technicznej dzieci - tworzenie kolażu z materiałów dostępnych w sali.
III. Wynalazki i odkrycia - 16.05 - 20.05
- Dawniej i dziś - poznanie historii rozwoju wybranych wynalazków które zmieniły nasze życie np. samochód, telefon, elektryczność, prezentacja linii wynalazków.
- 4 Wielka Lekcja - ukazanie historii rozwoju pisma, jego znaczenia dla ludzi i procesu komunikacji.
- Jak powstaje książka - rozmowa na temat procesu powstawania książki z wykorzystaniem historyjki obrazkowej. Zwrócenie uwagi na osoby biorące udział w tym procesie, a także na szacunek wobec książek i odpowiednie z nich korzystanie.
- W księgarni i bibliotece - rozróżnianie miejsc związanych z książką. Wyjście do biblioteki lub księgarni.
- Praca plastyczno - techniczna – wykorzystanie tematu książki do rozwijania twórczej aktywności plastycznej i technicznej dzieci. Do wyboru: stworzenie własnej książki, projektowanie zakładki lub okładki do swojej ulubionej książki.
- „Z jak Zegar”- zapoznacie z kształtem i sposobem zapisu , tworzenie wyrazów, dokonywanie analizy i syntezy sylabowo – głoskowej.
IV. Kocham Mamę, kocham Tatę 23.05 - 27.05
- Moja rodzina - zachęcanie dzieci do opowiadania o swojej rodzinie , roli poszczególnych osób w domu i spędzania z nimi czasu, zawodów wykonywanych przez rodziców, emocjach związanych z rodziną, zasadach panujących w rodzinie, wykonanie rysunku swojej rodziny.
- Kto jest kim w rodzinie ? - wykonanie drzewa genealogicznego rodziny, ukazanie ze każda osoba w rodzinie pełni kilka funkcji. .
- Nasze mamy - próby portretowania mamy - ukazanie cech charakterystycznych dla portretu, rozwijanie swobodnej ekspresji plastycznej.
- Upominki od serca - wykonanie upominku z okazji Dnia Mamy - aktywność plastyczno - techniczna oraz nauka piosenki dla rodziców.
- Kwiaty dla mamy - zajęcia matematyczne z wykorzystaniem kolorowych liczb, utrwalenie cyfr, ukazanie że jeden wynik może powstać z wykorzystaniem różnych składników oraz przemienności dodawania.
V. Dzieci świata 30.05 – 03.06
- Prawa dziecka - kształtowanie umiejętności dbania o swoje prawa, wybrane zapisy w Konstytucji RP, Deklaracji Praw Dziecka, działania UNICEF.
- Dziecka w przedszkolu – zabawy zorganizowane przez nauczycielki w ogrodzie przedszkolnym. Ukazanie jak wygląda dzień dziecka na świecie.
- Nasze emocje – rozpoznawanie i podawanie nazw emocji. Uświadomienie dzieciom prawa do wyrażania emocji oraz faktu, że emocje odczuwamy wszyscy niezależnie od miejsca pochodzenia.
- Dzieci z różnych stron świata - porównywanie wyglądu, trybu życia, poznanie zabaw i zwrotów grzecznościowych w różnych językach świata. Poprawne nazywanie mieszkańców kontynentów oraz wybranych krajów.
- 9 - wprowadzenie obrazu graficznego, próby kreślenia kształtu. Liczenie w zakresie 9 z wykorzystaniem dostępnych liczmanów.