Tematyka realizowania w styczniu 2025 r.
Karnawał 07-10.01
- Co to jest karnawał? – burza mózgów, ćwiczenie twórczego myślenia. Poznanie sposobów obchodzenia karnawału w różnych miejscach na świecie, np. Rio de Janeiro czy Wenecji.
- Kostiumy karnawałowe - swobodne wypowiedzi dzieci na temat wymarzonego przebrania. Oglądanie zdjęć przedstawiających karnawał i stroje karnawałowe w różnych miejscach na świecie.
- Maska karnawałowa – zapoznanie się ze zwyczajem przebierania się na bal. Wykonanie maski karnawałowej przy użyciu różnych materiałów.
- Co to jest taniec? - burza mózgów, pląsy i tańce w rytmie karnawałowych utworów. Nauka kroków podstawowych przykładowych tańców z całego świata.
- Balony - zabawy matematyczne z balonami, segregowanie, porównywanie wielkości balonów.
- B jak bal - zapoznanie obrazem graficznymgłoski ,,b”.
Płynie czas 13-17.01
- Mija czas - sposoby odmierzania czasu dawniej i dziś– poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów służących do odmierzania czasu stosowanych przez człowieka na przestrzeni lat. Zapoznanie z pojęciem doba, godzina, minuta, sekunda.
- Pory roku – dostrzeganie cyklicznego następstwa pór roku, utrwalenie nazw pór roku; zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
- Kolejny miesiąc – przyporządkowanie miesięcy do pór roku; przeliczanie liczby miesięcy w roku, tygodni w miesiącach, dni w tygodniach i miesiącach.
- Tydzień – rozmowa na temat dni tygodnia, poznanie nazw dni tygodnia i ich następstwa.
Babcia i dziadek 20 – 24.01
- W moim domu – rozmowa na temat domu rodzinnego na podstawie doświadczeń dzieci, swobodne wypowiedzi dzieci; orientowanie się jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie pomiędzy jej członkami (drzewo genealogiczne); nauka szacunku wobec doświadczeń oraz przeżyć innych osób.
- Atrybuty babci i dziadka – klasyfikowanie, przeliczanie i dodawanie elementów; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Moja babcia – rozmowa na temat zbliżającego się Dnia Babci na podstawie wiersza „Dla babci”
D. Gellner; uświadamianie roli babć w ich życiu.
- Mój dziadek – rozmowa na temat dziadków na podstawie wiersza „Dla dziadka” D. Gellner oraz doświadczeń dzieci; uświadamianie roli dziadków w ich życiu.
- Y, y- zapoznanie z obrazem graficznymgłoski ,,y".
Wszędzie biało 27 - 31.01
- Co można robić zimą? – burza mózgów, opisywanie zimy na podstawie własnych doświadczeń.
- Zimowe Igrzyska Olimpijskie – poznanie i utrwalenie pojęć związanych z zimowymi igrzyskami olimpijskimi i dyscyplinami sportowymi, zapoznanie dzieci z symboliką kół na fladze olimpijskiej.
- Skąd się bierze śnieg – swobodne wypowiedzi, poszerzanie zasobu słownictwa przez dzieci, eksperymenty ze śniegiem, poznanie budowy płatków śniegu oraz właściwości śniegu.
- Termometr - jak działa?; rozmowa na temat pomiaru temperatury, zapis i odczytywanie dziesiątek.
- Pięć czyli 5. Wprowadzenie cyfry, próby kreślenia kształtu. Liczenie w zakresie 5 z wykorzystaniem dostępnych liczmanów.
- Praca plastyczna – rysowanie, ozdabianie, wycinanie własnych niepowtarzalnych płatków śniegu.
PRACA Z MATERIAŁEM MONTESSORI
Edukacja sensoryczna:
- Brązowe schody
- Kolorowe walce
- Różowa wieża
- Czerwone patyki
- Butelki zapachowe
- Kolorowe ornamenty
- Bloki cylindryczne
- Trójkąty konstrukcyjne
- Gabinet geometryczna
- Niebieskie bryły
- Puszki szmerowe
- Kolorowe tabliczki
- Domino dotykowe
- Czerwone belki
Edukacja językowa:
- Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów; Ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- Szorstkie litery, litery pisane z liniaturą; wprowadzenie B, b Y, y.
- Pomoce do kreślenia kształtów liter
- Alfabet ruchomy; Wyrazy do globalnego czytania
- Woreczki literowe
- Karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- Tacka z piaskiem do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
- Farma – pomoc językowa
Edukacja matematyczna
- Tacka demonstracyjna i złoty materiał
- Liczby do tworzenia dat i dużych liczb; Tablice Seguina
- Zegar
- Szorstkie cyfry 1, 2, 3, 4 , 5 - monografia liczb
- Wrzeciona
- Kolorowe paciorki
- Cyfry i żetony
- Paskowa tablica dodawania i tablica dodawania
- Tablica setki
Edukacja kosmiczna:
Puzzle zoologiczne
- Figurki zwierząt
- Kształty śnieżynek
- Listwowy kalendarz
- Koło pór roku
- Różne typy kalendarzy
- Kalendarz pogody
- Symbole pogody
Praktyczne życie:
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- wykonywanie czynności higienicznych
- przelewanie wody – posługiwanie się pipetą
- pielęgnacja kwiatka – podlewanie, usuwanie suchych liści
- segregacja śnieżynek ze względu na kształt
- samodzielne ubieranie się w odzież wierzchnią
Edukacja muzyczna:
- Dzwonki melodyczne
- Instrumenty perkusyjne
- Instrumenty dostępne w salach