Tematyka realizowana w kwietniu
Pracowita wiosna 01 - 05 IV
- Porządki w ogrodzie – nazywanie wykonywanych prac oraz narzędzi potrzebnych wiosną w ogrodzie; poszerzenie słownika czynnego dzieci. Czytanie globalne wyrazów.
- Czego roślina potrzebuje do wzrostu? – przybliżenie zagadnień dotyczących warunków wzrostu roślin (odpowiednie światło, woda, temperatura, podłoże). Przygotowanie stanowisk, w których brakuje jednego z czynników. Obserwowanie zmian i zapisywanie ich za pomocą piktogramów.
- Ogródek na parapecie – założenie hodowli roślin w kąciku przyrodniczym: posianie nasion, porównanie wyglądu, pielęgnacja, obserwacja wzrostu.
- W poszukiwaniu wiosennych symetrii – efekt odbicia i symetrii, dostrzeganie regularności w kształtach różnych przedmiotów i na zdjęciach zwierząt, rozwijanie umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego.
- Zazieleniło się - wiosenne kolory – eksperymentowanie; pozyskiwanie zielonego koloru; układanie odcieni zieleni z kolorowych tabliczek.
Wszystko rośnie 08 – 12 IV
- Pierwsze wiosenne kwiaty - poznanie nazw i wyglądu – wdrażanie do poszanowania środowiska naturalnego. Tworzenie zbiorów wg 1, 2 i 3 cech (wielkość, rodzaj, kolor).
- Powracają ptaki – trasy powrotu z wykorzystaniem mapy świata; zakładanie gniazd – dostrzeganie przyrodniczego otoczenia, rozumienie zachowań zwierząt.
- Bocian zwiastunem wiosny –informacje o trybie życia, gatunki, ciekawostki.
- Cebule i cebulki - posadzenie, pielęgnacja, obserwacja wzrostu - rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
- Wprowadzenie litery C, c jak cebula, Celina -odkrywanie zastosowania liter w codziennej aktywności.
Zwierzęta na wiejskim podwórku 15 – 19 IV
- Zwierzęta na farmie - przypomnienie nazw zwierząt. Pojęcie rzeczownika w oparciu o pomoc ,,Farma”.
- Po co hodujemy krowy i co to jest nabiał? Wdrażanie do zdrowego odżywiania.Rozpoznawanie i nazywanie produktów.
- Zwierzęta i ich młode – poszerzenie wiadomości dzieci na temat się zwierząt i ich potomstwa; wzbogacenie słownika czynnego.
- Wprowadzenie litery J, j jak jajko, Jan. Układanie zdań z podanym wyrazem.
- Od jajka do kury – poznanie cyklu rozwojowego ptaka; porównywanie jaj ptaków i gadów.
Praca rolnika 22 – 26 IV
- Dzień z życia rolnika – poznanie cyklu pracy w kontekście 4 pór roku oraz czynności przyporządkowanych porom dnia.
- Maszyny w gospodarstwie – nazywanie, sposoby ich wykorzystywania.
- Uprawy na polu: poznanie różnych rodzajów zbóż, roślin włóknistych, oleistych, okopowych i ich znaczenia w życiu człowieka.
- Budowa rośliny – porównywanie liści.
- Od ziarenka do bochenka - poznanie procesu powstawania chleba.
- Od buraka do lizaka – poznanie procesu powstawania cukru w oparciu o historyjkę obrazkową; kształtowanie postaw prozdrowotnych.
- Wprowadzenie litery Ł,ł jak łopata- odkrywanie zastosowania liter w codziennejaktywności, rozwijanie czynności grafomotorycznych.
Kto ty jesteś? 29 IV – 03 V
- Jestem Polką, jestem Polakiem... - kształtowanie przynależności do lokalnej społeczności i narodu. Określanie miejsca Polski na mapie Europy, objaśnienie pojęć: Unia Europejska i NATO.
- Symbole narodowe - utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych: godło, flaga, hymn.
- Mazurek Dąbrowskiego - śpiewanie hymnu narodowego. Przyjmowanie godnej postawy.
- Banknoty i monety - klasyfikowanie przedmiotów według: wielkości, kształtu, koloru.
Materiał Montessori wdrażany w miesiącu kwietniu:
Edukacja sensoryczna:
- bloki cylindryczne
- kolorowe walce --->
- różowa wieża
- brązowe schody
- czerwone patyki butelki naciskowe
- butelki zapachowe
- komoda geometryczna
- trójkąty konstrukcyjne
- kolorowe tabliczki
- łączenie poznanych materiałów, tworzenie kompozycji przestrzennych;
Edukacja kosmiczna:
- lupy, szkła powiększające
- globusy, atlasy
- kalendarz pogody
- encyklopedie, książki o świecie roślin i zwierząt
- zestaw do obserwacji rozwoju roślin
- puzzle– budowa zewnętrzna wybranych zwierząt i roślin
- różne cebule, kwiaty cebulowe, nasiona --->
- mapa puzzlowa świata
- pomoc – kwiaty chronione
- pomoce – ptaki powracające; ptaki i ich gniazda
- filmy o zwierzętach hodowlanych
- narzędzia ogrodnicze, podpisy, ilustracje
- karty pracy
- czarna wstęga
Edukacja językowa:
- historyjka obrazkowa, ilustracje
- analiza sylabowa i głoskowa wyrazów ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- szorstkie litery - wprowadzenie
- pomoce do kreślenia kształtów liter
- alfabet ruchomy drukowany i pisany
- wyrazy do globalnego czytania
- woreczki literowe
- książeczki na literki
- karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- metalowe matryce
- tacka z ryżem, kasza manną do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
Edukacja matematyczna:
- listwowa tablica dodawania i odejmowania
- cyfry dotykowe
- kolorowe liczby
- patyki liczbowe
- cyfry i żetony
- kolorowe ornamenty --->
Edukacja muzyczna:
- instrumenty muzyczne dostępne w sali
- dzwonki melodyczne
Praktyczne życie:
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- samodzielne ubieranie się w odzież wierzchnią, wkładanie obuwia
- wykonywanie czynności higienicznych
- nakrywanie do stołu
- polerowanie sztućców
- składanie serwetek
- składanie życzeń
- przelewanie wody -posługiwanie się pipetą, strzykawką itp.
- kolory – tworzenie barwnej cieczy z bibułki
- ramki do zapięć: guziki, zatrzaski, klamry, sznurowanie --->
- wieszanie i składanie odzieży
- poduszeczka i szpilki
- czyszczenie buta
- nawlekanie koralików
- porządki w ogrodzie
- sianie i sadzenie
Edukacja religijna:
- Biblia dla dzieci
- historyjki obrazkowe
- materiały przygotowane przez katechetę