TEMATYKA REALIZOWANA W GRUDNIU
Świąteczne pocztówki 02 - 06 XII
- Listy do Mikołaja – Poznanie postaci Św. Mikołaja z Mirry.
- Gdzie mieszka Mikołaj? – praca z globusem i mapą kontynentów, odmierzanie na różne sposoby odległości Polski od Laponii.
- K jak koperta – poznanie litery. Tworzenie części wspólnej 2 zbiorów - przeliczanie, układanie w szeregu od lewej do prawej.
- Listy i liściki - droga listu od nadawcy do adresata. Jak napisać i zaadresować list.
- Pozdrowienia z daleka – poznanie różnych sposobów komunikowania się na odległość dawniej i dziś.
- Kartki świąteczne – projektowanie, wykonywanie, adresowanie. Wysyłanie w okresie przedświątecznym.
Zwierzęta zimą 09 - 13 XII
- Zimowe mieszkania – kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków na podstawie wiersza. Poznanie nazw miejsca zimowanie wybranych zwierząt.
- Goście za oknem – poznanie wyglądu i nazw wybranych ptaków zimujących w Polsce, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
- Przedziwne ptaki – lepienie z plasteliny, masy solnej, praca plastyczna – mozaika, kolaż
- Jak dokarmiać zwierzęta – poznanie sposobów pomagania zwierzętom zimą na podstawie opowiadania, doświadczeń dzieci i zgromadzonych materiałów.
- U jak ul – wprowadzenie litery, wodzenie po śladzie, próby czytania prostych wyrazów, układanie z liter, analiza i synteza słuchowa i wzrokowa.
- Podpatrujemy tropy zwierząt - poznanie wybranych na podstawie zgromadzonych pomocy, ćw. percepcji wzrokowej i motoryki małej.
Świąteczne zwyczaje 16 - 2 XII
- Przygotowania do świąt – rozmowa na temat przedświątecznych porządków. Nazywanie sprzętów codziennego użytku, tworzenie zdań złożonych, przeliczanie.
- Historia Bożego Narodzenia – przybliżenie sylwetki Jezusa Chrystusa, oglądanie Jasełek przedstawionych przez grupę III (zerówkę).
- Szopki bożonarodzeniowe – ustawianie w grupie, poznanie postaci występujących w szopce. Szopki z różnych stron świata - oglądanie ilustracji przedstawiających różne szopki Bożonarodzeniowe, opisywanie ich, wyjaśnianie z czego są wykonane, dobieranie ich do puzzlowej mapy kontynentów.
- Choinka – poznanie historii bożonarodzeniowego drzewka i symboliki wybranych ozdób, wspólne ubieranie w grupie. Tworzenie choinki sensorycznej z materiałów sensorycznych Marii Montessori - rozwijanie zainteresowań konstrukcyjnych i wyobraźni przestrzennej.
- Wigilijne tradycje – nazywanie i przeliczanie wigilijnych potraw, poznanie tradycji – pierwszej gwiazdki jako rozpoczęcia Wigilii, symboliki sianka, białego obrusa i opłatka, obdarowywania się prezentami. Nauka nakrywania do stołu.
- Przygotowywanie świątecznych ozdób na choinkę lub upominków dla najbliższych. Przeliczanie, tworzenie zbiorów, rytmów, porównywanie i mierzenie długości łańcuchów.
- P jak prezent, Pak – wprowadzenie litery drukowanej i pisanej, wielkiej i małej, próby kreślenia, zabawy słuchowe, wskazywanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się głoską p.
- Wspólne kolędowanie – podtrzymywanie tradycji polskich; określanie wartości rytmicznych i nastroju w muzyce.
- „Boże Narodzenie na świecie” – rozmowa, poznanie tradycji Bożego Narodzenia w różnych stronach świata, odszukiwanie tych miejsc na globusie kontynentów i puzzlowej mapie świata, odszukiwanie różnic i podobieństw w tradycjach.
- Już po świętach - budowanie wypowiedzi dzieci w oparciu o ich wspomnienia, rozmowa o tradycjach kultywowanych w domach rodzinnych.
Czekamy na Nowy Rok. Mija czas 30 XII - 03 I
- Koniec roku – poznanie różnego typu kalendarzy, przeliczanie miesięcy, dni.
- Sylwester w różnych stronach świata - poznanie tradycji świętowania Nowego Roku, odszukiwanie omawianych miejsc na mapach, ukazywanie różnorodności.
- Mija czas - sposoby odmierzania czasu dawniej i dziś– poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów służących do odmierzania czasu stosowanych przez człowieka na przestrzeni lat (klepsydra, zegar słoneczny, wahadłowy, zegarek na rękę, elektroniczny itp.); zapoznanie z pojęciem doba, godzina, minuta, sekunda.
- Pory roku – dostrzeganie cyklicznego następstwa pór roku, utrwalenie nazw pór roku; zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
- Kolejny miesiąc – przyporządkowanie miesięcy do pór roku; przeliczanie liczby miesięcy w roku, tygodni w miesiącach, dni w tygodniach i miesiącach.
- Tydzień – rozmowa na temat dni tygodnia, poznanie nazw dni tygodnia i ich następstwa.
Materiał Montessori wprowadzany w miesiącu grudniu:
Edukacja sensoryczna:
- Brązowe schody
- Kolorowe walce
- Różowa wieża
- Czerwone patyki
- Butelki zapachowe
- Kolorowe ornamenty
- Bloki cylindryczne
- Trójkąty konstrukcyjne
- Gabinet geometryczna
- Niebieskie bryły
Edukacja językowa:
- Kalendarz adwentowy
- Historie aniołków adwentowych
- Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów; Ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- Szorstkie litery, litery pisane z liniaturą; wprowadzenie D, d, T, t, y, E, e, I, i, K, k, P, p, U, u.
- Pomoce do kreślenia kształtów liter
- Alfabet ruchomy; Wyrazy do globalnego czytania
- Woreczki literowe
- Karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- Tacka z piaskiem do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
- Farma – pomoc językowa
Edukacja matematyczna:
- Tacka demonstracyjna i złoty materiał
- Liczby do tworzenia dat i dużych liczb; Tablice Seguina
- Zegar
- Szorstkie cyfry 1, 2, 3, 4 - monografia liczb
- Wrzeciona
- Kolorowe paciorki
- Cyfry i żetony
- Paskowa tablica dodawania i tablica dodawania
- Tablica setki
Edukacja kosmiczna:
- Mitra - czapka Mikołaja
- Czapka górnika
- Kartki świąteczne
- Puzzle zoologiczne
- Figurki zwierząt
- Tropy zwierząt - kart
- Listwowy kalendarz
- Koło pór roku
- Różne typy kalendarzy
- Kalendarz pogody
Praktyczne życie:
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- wykonywanie czynności higienicznych
- nakrywanie do stołu
- składanie serwetek
- składanie życzeń
- wieszanie ozdób na choince -bombki, choinka
- układanie małych elementów na figurach czarnych
Edukacja muzyczna:
- Dzwonki melodyczne
- Instrumenty perkusyjne