TEMATYKA REALIZOWANA W PAŹDZIERNIKU
DARY JESIENI - OWOCE (30.09 - 04.10)
- Owoce z sadu– rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce.
- Budowa wewnętrzna owoców. Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze i zawartość witamin.
- Drzewa owocowe - nazywanie drzew owocowych i ich owoców. Stosowanie nazewnictwa - korzenie, pień, konary.
- Owoce z dalekich stron – rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców, wyjaśnienie pojęcia – owoce egzotyczne, degustacja. Odszukiwanie na mapie miejsc uprawy wybranych owoców.
- Jak zatrzymać lato w słoiku? Poznanie sposobów przetwarzania owoców na zimę.
- A, a jak Ala, ananas- zapoznanie z obrazem graficznym głoski , wyszukiwanie wyrazów z głoską "a" w nagłosie, rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji wzrokowej, kreślenie kształtu litery.
- 30.09– Dzień Chłopaka
DARY JESIENI - WARZYWA (07– 11.10)
- Skarby z ogrodu - wielozmysłowe poznawanie wybranych warzyw oraz przetworów z nich wykonanych. Zwrócenie uwagi na konieczność mycia warzyw przed spożyciem.
- Części nadziemne i podziemne warzyw – nazywanie i rozpoznawanie części nadziemnych i podziemnych warzyw, klasyfikacja.
- W spiżarni na półkach- przeliczanie słoików z przetworami, stosowanie liczebników porządkowych.
- Mrożone czy świeże? - poznawanie sposobów przetwarzania warzyw na zimę (mrożenie, suszenie itp.). Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze i zawartość witamin w warzywach.
- Gdzie jest pomidor? - kształtowanie orientacji przestrzennej - określanie położenia przedmiotów względem siebie z użyciem pojęć: pod, nad, obok, na prawo, na lewo, za, przed.
- Trzy – czyli 3. Wprowadzenie cyfry. Próby kreślenia kształtu, przeliczanie elementów, aspekt kardynalny i porządkowy liczby.
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH (14–18.10)
- Jesienne ubranie - nazywanie różnego rodzaju odzieży i obuwia. Klasyfikowanie przedmiotów według 2, 3 cech.
- Ubieram się sam - nauka samodzielnego ubierania i rozbierania, składanie odzieży. Zwrócenie uwagi na stosowną garderobę do aury.
- Zdrowa dieta i aktywność fizyczna – poszerzanie wiedzy dzieci na temat wpływu aktywności fizycznej i właściwie skomponowanej diety oraz konsekwencji niewłaściwego odżywiania – piramida żywienia.
- Witaminowe ABC - zwrócenie uwagi na wartości odżywcze i zawartość witamin w warzywach i owocach.
- M, m jak mama, mikser- zapoznanie obrazem graficznymgłoski ,,m", wyszukiwanie wyrazów z głoską ,,m" w nagłosie, rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji wzrokowej, kreślenie kształtu litery.
- 16.10 - Dzień Papieski -uroczystość przedszkolna związana z osobą Papieża - Polaka; udział nauczycieli i dzieci starszych.
- 20.10 Dzień Kucharza - zajęcia kulinarne z wykorzystywaniem owoców i warzyw.
JESIEŃ W LESIE (21 – 25.10)
- Las - poznanie roślin i zwierząt zamieszkujących poszczególne warstwy lasu. Poznanie rodzajów lasów w Polsce (iglaste, liściaste, mieszane).
- Drzewa i ich owoce- rozpoznawanie i nazywanie wybranych okazów drzew liściastych i iglastych oraz ich owoców.
- Grzyby – poszerzenie wiadomości na temat budowy morfologicznej grzyba. Poznanie wybranych gatunków grzybów, uświadomienie istnienia grzybów jadalnych, niejadalnych i trujących.
- Kodeks zachowania w lesie w odniesieniu do fauny i flory. Wdrażanie do poszanowania przyrody. Rozwijanie wrażliwości estetycznej na piękno otaczającej przyrody.
- Czym zajmuje się leśnik w lesie? – burza mózgów – przybliżenie zawodu leśnika.
- L, l jak las, lis-zapoznanie z obrazem graficznym głoski ,,l", rozwijanie słuchu fonemowego podczas analizy i syntezy sylabowej i głoskowej oraz percepcji wzrokowej - kreślenie kształtu litery.
- 25.10 - Dzień Kundelka - uwrażliwianie na losy zwierząt w ramach akcji dobroczynnej na rzecz Świdnickiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.
NA STAREJ FOTOGRAFII (28.10 – 01.11)
- Przeprowadzić się - rozmowy o czasie, przeszłości i przemijaniu, wspominanie osób, które od nasodeszły w kontekście naszej wiary i dobrze dobranej literatury dla dzieci;kształtowanieszacunku i tolerancji dla osób starszych i niepełnosprawnych
- Moi bliscy - Rodzina-drzewo genealogiczne; zabawy sprzed lat.
- Pstryk – zabawy w fotografa,oglądanie różnych zdjęć; doświadczenia z lupa i mikroskopem.
- Niespodzianki na co dzień– dawne sprzęty porównanie z dzisiejszymiwynalazkami.
31.10 - Dzień Dyni – dostrzeganie wartości odżywczych w diecie.
.
.
.
Materiał Montessori wprowadzany w miesiącu październiku:
Edukacja sensoryczna:
- bloki cylindryczne
- kolorowe walce ------>
- różowa wieża
- brązowe schody
- gabinet geometryczny i karty
- puszki szmerowe
- butelki smakowe
- kolorowe tabliczki
- tajemnicze woreczki
- domino dotykowe
- czerwone patyki
Praktyczne życie:
- przelewanie wody - posługiwanie się pipetą, strzykawką
- nalewanie wody z dzbanka do kubka
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- nalewanie wody do konewki
- przenoszenie konewki z wodą
- składanie ściereczki
- wycieranie wody ściereczką
- przenoszenie kwiatka
- podlewanie kwiatka
- przenoszenie, rozwijanie i zwijanie dywanika
- segregacja kamyczków, muszli itp. za pomocą palców, łyżeczek, pęsety, chwytaków różnego rodzaju
- łączenie kolorów
- samodzielne ubieranie się w odzież wierzchnią,wkładanie obuwia
- wykonywanie czynności higienicznych
Edukacja językowa:
- historyjka obrazkowa i ilustracje
- analiza sylabowa i głoskowa wyrazów; ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- szorstkie literyA, a, M, m, L,l- wprowadzenie liter ----->
- pomoce do kreślenia kształtów liter
- alfabet ruchomy drukowany i pisany
- wyrazy do globalnego czytania
- woreczki literowe
- karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- tacka z piaskiem do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
Edukacja kosmiczna:
- komoda botaniczne
- kalendarz pogody
- cykle rozwojowe
- globusy
Edukacja matematyczna:
- szorstkie cyfry - 3-monografia liczby
- wrzeciona
- kolorowe ornamenty ----->
- gabinet geometryczny
- niebieskie bryły
- kolorowe paciorki
- cyfry i żetony
Edukacja muzyczna:
instrumenty perkusyjne