Tematyka na październik 2025 r.
I. Pogoda w kratkę 6 - 10 października :
- Pogoda - poznanie symboli zjawisk atmosferycznych, wprowadzenie kalendarza pogody
- Jesienna szaruga - wyjaśnienie określenia w oparciu o treść wiersza, zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi, charakterystycznymi dla jesiennej pogody
- W rytmie deszczu - ćwiczenia słuchowe, określanie nastroju utworów muzycznych, tworzenie i odtwarzanie rytmów.
- Sześć parasoli - zabawy matematyczne z wykorzystaniem wiersza Anny Łady- Grodzickiej.
- Pada deszcz - poznanie obiegu wody w przyrodzie, poszerzenie wiedzy na temat znaczenia wody w przyrodzie i jej wykorzystania przez człowieka.
- M, m jak mama - zapoznanie obrazem graficznym głoski ,,m".
II. Zdrowie na talerzu - warzywa 13-17 października:
- Skarby z ogrodu - wielozmysłowe poznanie wybranych warzyw oraz przetworów z nich wykonanych.
- Części nadziemne i podziemne warzyw – nazywanie i rozpoznawanie części nadziemnych i podziemnych warzyw, klasyfikacja.
- W spiżarni na półkach - przeliczanie słoików z przetworami, stosowanie liczebników porządkowych.
- Mrożone czy świeże? Poznanie sposobów przetwarzania warzyw na zimę (mrożenie, suszenie itp.)
- Gdzie jest pomidor? - kształtowanie orientacji przestrzennej - określanie położenia przedmiotów względem siebie z użyciem pojęć: pod, nad, obok, na prawo, na lewo, za, przed.
- Trzy – czyli 3. Wprowadzenie cyfry.
- Praca plastyczna lub techniczna we, np. stemplowanie z wykorzystaniem naturalnych okazów warzyw, wyklejanie sylwet warzyw, malowanie farbami itp.
- 16.10 - Dzień Papieski (dzieci 5-letnie)
III. W zdrowym ciele zdrowy duch - 20-24 października:
- Jesienne ubranie - poznanie różnego rodzaju odzieży i obuwia – porządkowanie elementów garderoby (kalosze, sandały, kozaki, tenisówki, półbuty) oraz rodzajów zapięć. Klasyfikowanie przedmiotów .
- Ubieram się sam - nauka samodzielnego ubierania i rozbierania, składanie odzieży. Zwrócenie uwagi na stosowną garderobę do aury. Wykorzystanie ramek do zapięć.
- Zdrowa dieta i aktywność fizyczna – poszerzanie wiedzy dzieci na temat wpływu aktywności fizycznej i właściwie skomponowanej diety oraz konsekwencji niewłaściwego odżywiania – piramida żywienia.
- Co kryje się w warzywach i owocach? - zajęcia edukacyjne propagujące wśród dzieci zdrowy styl odżywiania. Witaminowe ABC - Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze i zawartość witamin w warzywach i owocach
- T, t jak tata - zapoznanie obrazem graficznym głoski ,,t", wyszukiwanie wyrazów z głoską ,,t" w nagłosie, rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji wzrokowej.
- 24.10 - Dzień Kundelka - uwrażliwianie na losy zwierząt w ramach akcji dobroczynnej na rzecz Świdnickiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.
IV. Bajkostwory i potwory 27-31 października:
- Najpiękniejsze baśnie - poznanie wybranych baśni z wykorzystaniem książek, historyjek obrazkowych, teatrzyku kamishibai i multimediów - rozmowa o ich treści i wyciąganie wniosków w oparciu o losy bohaterów.
- E, e jak elf - zapoznanie obrazem graficznym głoski ,,e",
- Cztery – czyli 4. Wprowadzenie cyfry.
- „Potworna sztuka” – kreatywna zabawa plastyczna: tworzenie własnego potwornego stwora - postaci z bajki
- Ćwiczenia gimnastyczne – rozwijanie sprawności motorycznej i koordynacji ruchowej, zwracanie uwagi na bezpieczeństwo swoje i innych.
- .
- 31.10 - Dzień Dyni – dostrzeganie wartości odżywczych w diecie, poznanie budowy i cyklu rozwojowego dyni, wykorzystanie tematyki dyni do zabaw matematycznych (klasyfikowanie, ważenie itp.) i sensorycznych , poznanie historii Kopciuszka.
Praca z materiałem Marii Montessori w październiku:
Edukacja sensoryczna:
- bloki cylindryczne (I, II, III, IV)
- różowa wieża
- brązowe schody
- gabinet geometryczny i karty
- puszki szmerowe
- butelki smakowe
- kolorowe tabliczki
- tajemnicze woreczki
- domino dotykowe
- czerwone patyki
- kolorowe walce (I, II, III, IV)
Praktyczne życie:
- przelewanie wody - posługiwanie się pipetą, strzykawką
- nalewanie wody z dzbanka do kubka
- przenoszenie talerzy
- samoobsługa przy posiłku
- nalewanie wody do konewki
- przenoszenie konewki z wodą
- składanie ściereczki
- wycieranie wody ściereczką
- przenoszenie kwiatka
- podlewanie kwiatka
- przenoszenie, rozwijanie i zwijanie dywanika
- segregacja kamyczków, muszli itp. za pomocą palców, łyżeczek, pęsety, chwytaków różnego rodzaju
- łączenie kolorów
- samodzielne ubieranie się w odzież wierzchnią, wkładanie obuwia
- wykonywanie czynności higienicznych
- ramki zapięć
Edukacja językowa:
- historyjka obrazkowa; ilustracje;
- analiza sylabowa i głoskowa wyrazów; ćwiczenia słuchowe i wzrokowe
- szorstkie litery, M, m, T, t, E i e - wprowadzenie liter pomoce do kreślenia kształtów liter
- alfabet ruchomy drukowany i pisany
- wyrazy do globalnego czytania
- woreczki literowe
- karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
- tacka z piaskiem do odwzorowywania wzorów litero podobnych i liter
Edukacja kosmiczna:
- komoda botaniczne,
- kalendarz pogody
Edukacja matematyczna:
- szorstkie cyfry - 3 ,4 - monografia liczby
- wrzeciona
- kolorowe ornamenty
- gabinet geometryczny
- niebieskie bryły
- kolorowe paciorki
- cyfry i żetony
Edukacja muzyczna:
- instrumenty perkusyjne